Boekinggegevens van klanten British Airways gestolen

Het is zo handig, altijd verbonden, maar dat heeft zo zijn schaduwzijde. Een daarvan is dat er steeds vaker digitaal zal worden ingebroken. Elke dag zijn er wel berichten dat hier of daar gegevens zijn gestolen en ik vermeld ze hier lang niet allemaal om te voorkomen dat er een zekere vermoeidheid optreedt voor dat soort berichten. Nu blijken e-krakers op de stek van vliegmaatschappij British Airways gegevens van 380 000 klanten te hebben ontvreemd. Hoe dat precies in zijn werk is gegaan is nog niet duidelijk.
Volgens BA zijn er alleen persoonlijke en financiële gegevens gestolen van mensen die een vlucht hebben geboekt tussen 21 augustus en 5 september j.l. en geen gegevens van creditkaarten waarvan de gegevens reeds waren opgeslagen. Dat zou dus betekenen dat alleen informatie gestolen is die bij het boeken werden ingevoerd.
“Het is mogelijk dat krakers een fout in de programmatuur van BA hebben misbruikt”, zegt Richard Walters van het webbeveiligingsbedrijf CensorNet. Dat is reine speculatie, geeft hij toe. “Maar als het zo is dan werden de gegevens ook verstuurd naar de krakers. Dat kan ook gevolgen hebben voor de app (van BA, neem ik aan;as).” Het Britse Nationale Misdaadagentschap zegt het geval te onderzoeken.
Walters: “Dit is de eerste grote gegevensdiefstal sinds het van kracht worden van de AVG op 21 mei j.l. Ook het Britse Informatieagentschap (ICF) gaat de zaak onderzoeken en voor BA dreigt een boete als blijkt dat het bedrijf in gebreke is gebleven.

Klanten

Het zal nog wel even duren voor de gevolgen voor de getroffen klanten voelbaar zullen worden. “Als de krakers die kaartgegevens eenmaal hebben, dan worden die verkocht. De criminele markt daarvoor is enorm. Dat betekent dat de effecten van de diefstal pas duidelijk worden als de kopers van die informatie in actie komen”, zegt webbeveiligingsdeskundige Leigh Anne Galloway van Positive Technologies. “Het beste dat iemand kan doen die denkt het slachtoffer te zijn of dat van BA gehoord heeft is om de transacties in de gaten te houden. Ze kunnen overwegen de creditkaart op te zeggen en te vervangen voor hun eigen gemoedsrust.”

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.