Fraude bestrijden met ‘hulp’ NSA en Facebook

Fraude op het webTom Ryan heeft een bedrijfje: Argyle Data. Hij wilde iets bouwen dat crimineel gedrag op netwerken zou kunnen achterhalen. Hij riep daarvoor de hulp in van de beruchte Amerikaanse veiligheidsdienst de NSA en van Facebook. Of nou ja, hij gebruikte listige programmatuur die de NSA en Facebook hadden gebouwd. Van de NSA pakte hij Accumulo, een programma dat hoogstwaarschijnlijk een rol heeft gespeeld bij het grootscheeps onderscheppen van telefoon- en webverkeer.  Facebook leverde Presto, dat het bedrijf gebruikt om te analyseren hoe mensen omgaan met reclame e.d.in grootscheeps afluisteren van het wereldwijde web. Dat is open programmatuur, kennelijk. Ryan en zijn medewerkers hebben klanten al blij gemaakt met het product van hun ‘fusie’, zoals het Britse Vodafone.

Het programma dat Argyle heeft samangeknutseld gebruikt kunstmatige intelligentie en wat heet ‘diepe pakketinspectie’. Het analyseert de afzonderlijke datapakketjes die over het netwerk rondzwerven en als zo’n pakketje voldoet aan bepaalde voorwaarden, dan wordt dat afgeleverd aan Accumulo, een gigantische databank. Ryan: “Daarmee kunnen we  tientallen en zelfs honderden miljoenen transactie per seconde bekijken.” Bedrijven gebruiken dan een versie van Presto om de gegevens verder te analyseren en, bijna direct, bepaalde zoekopdrachten uit te voeren. Uiteraard is Argyle niet de enige die aan dit soort systemen knutselt. Er is ook nog zoiets als Spark, dat ontwikkeld is door de universiteit van Californië in Berkeley en zo nog  wat ander fraais.

Ontwikkelingen als Accumulo ondergraven onze privésfeer. Vodafone gebruikt het programma van Argyle om het telefoonverkeer van zijn klanten in Europa te analyseren. Analyseren zou een stap voor afluisteren kunnen zijn.
Volgens Ryan is het goede nieuws dat de NSA Accumulo bouwde om in de gaten te houden wie er binnen de dienst toegang heeft tot welke gegevens. “Het is een balans. Privacy is zo belangrijk. Met gegevensverrijking kan je het resultaat van je analyses verbeteren.” Dat klinkt kryptisch, maar ‘gegevensverrijking’ zou ook kunnen betekenen dat Vodafone niet alleen je metadata analyseert, maar ook wat je zegt. Als de vos de passie preekt, haan pas op je kippen.

Bron: Wired

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.