Twitter krijgt $-tekens in de ogen

Twitter-baas Dick Costolo op een bijeenkomst deze zomer in Cannes (F) (foto: Getty Images)

Twitter-baas Dick Costolo op een bijeenkomst deze zomer in Cannes (F) (foto: Getty Images)

Je moet steeds meer op je tellen gaan passen op het wereldwijde web. Google is van een groepje idealisten verworden tot een gegevensslurpende moloch, die alleen met de mond belijdt dat ie zich druk maakt om jouw privacy. Twitter was ook een aardig idee om constant tegen elkaar aan te ouwehoeren, maar het grote Twitter wil maar geen geld opleveren. Dus gaan we het anders aanpakken, zal Twitter-baas Dick Costolo gedacht hebben. Het bedrijf heeft een mooi kistje met gereedschap voor ontwikkelaars van toepassingen gemaakt, Fabric. Daarmee probeert Twitter via apps in jouw telefoon binnen te dringen, met als doel het grote geld. De ontwikkelaars wordt als worst een deel van de winst voorgehouden.

Fabric, schrijft het Amerikaanse (web)blad Wired, is een mooi ontwerpgereedschap. Het is simpel te hanteren en nog wat aardige dingen. Het verraderlijke is dat Fabric niet alleen mooi gereedschap is, maar ook een paard van Troje. Al die mooie apps worden, of althans kunnen worden, opgezadeld met een soort virus dat Twitter heet. Dat betekent dat Twitter ook kan gaan verdienen als je een van die mooie Fabric-apps gaat gebruiken. Handig zaken doen. Tot nu toe moest een bedrijf dat zich zo diep in de mobiele markt wilde ‘invreten’ of zelf een telefoon ontwikkelen of, zoals Google deed, een besturingssysteem. Twitter bereikt hetzelfde effect, hoopt het bedrijf, met zijn Fabric.
De truc is de ontwikkelaars te verleiden. Die krijgen van Twitter gratis gereedschap om nieuwe gebruikers te krijgen, de toepassingen te analyseren op fouten, met als klap op de vuurpijl: geld. Als tegenprestatie bouwen de ontwikkelaars Twitter direct in hun toepassing in.  Dat betalen gebeurt als de ontwikkelaars MoPub gebruiken, het reclamegedeelte van Fabric. Dat kan je in een Android-toepassing met een muisklik inbouwen, bij een iOS-toepassing moet je knipplakken. “Als het gaat zoals we hopen met Fabric dan zal het  ’t eerste zijn dat ontwikkelaars inbouwen in hun app”, zegt Kevin Weil van Twitter. “Dit is een grote stap voor ons. Het maakt Twitter meer een dienstverlener. Dit zal ons een grote rol laten spelen in het mobiele ecosysteem, gebaseerd op we laatste zeven jaar hebben geleerd.”
Twitter verandert. In januari 2013 kocht het bedrijf Crashlytics, een bedrijf dat zich toelegt op het analyseren van toepassingen op fouten en stabiliteit. Een paar maanden later werd MoPub gekocht. Die beide bedrijven zijn in feite geïntegreerd in de, gehoopte, grote geldmaker: Fabric. Daarnaast heeft Twitter de mogelijkheid je aan te melden met je telefoonnummer (Digits). Dat is handig voor mensen zonder e-@dres. Twitter wil nu eindelijk ook wel eens de vruchten plukken van al dat ‘gezwoeg’. Google doet dat al jaren, maar die zijn wel wat langer bezig…

Bron: Wired

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.