Het Britse telecombedrijf Vodafone meldt in het vrijdag vrijgegeven privacyverslag dat een aantal overheden rechtstreeks toegang heeft tot zijn netwerk. Het bedrijf is met 400 miljoen klanten het in grootte tweede telecombedrijf, na China Mobile.
Vodafone stelt dat er in een jaar tijd (tot 31 maart) uit 29 landen duizenden verzoeken zijn binnengekomen om gegevens van klanten te verkrijgen, maar volgens het bedrijf hebben sommige landen ook direct toegang tot de netwerken zonder dat ze daarvoor aan de wettelijke voorwaarden voldoen. Een klein aantal landen vraagt nooit om gegevens omdat ze toch al toegang hebben, stelt het bedrijf in het rapport. Vodafone wilde die landen niet met name noemen. Directe toegang betekent ook dat het mogelijk is om gesprekken af te luisteren en sms-berichten te lezen. Het bekend maken van namen zou werknemers in die landen in gevaar kunnen brengen, maar ook slecht zijn voor de handel, redeneert het bedrijf. In sommige landen is het bedrijf ook gedwongen om mee te werken op straffe van het verliezen van vergunningen. Kennelijk halen landen alles uit de kast om hun zin door te drijven. Privacy wordt op deze manier steeds meer een wassen neus, tenzij we ook telefoongesprekken en sms-bercihten gaan versleutelen.
Exacte cijfers kon het bedrijf niet noemen omdat ze vindt dat de verzoeken om gegevens van overheden lastig te vergelijken zijn. Hopelijk dat in een volgende editie wat meer klaarheid kan komen. Dat het ernstig is tonen de Britse cijfers aan. In 2013 zouden Britse diensten meer dan 500,000 keer hebben gevraagd om gegevens van klanten van telecombedrijven: ruim 500 000 ging het om belgegevens als duur van het gesprek, lengte en met wie gesproken is en in 2760 keer om de inhoud van gesprekken en berichten. “Het zijn overheden en niet telecombedrijven die openhartiger moeten zijn over het aantal verzoeken om consumentengegevens”, stelt Vodafone in het 88 pagina’s tellende rapport. “We geloven dat wetgevers, volksvertegenwoordigers en overheden veel zorgvuldiger moeten toezien op de activiteiten van overheidsdiensten en -instanties dan telecombedrijven.”
Bron: New York Times