Toen berichtentoepassing WhatsApp werd gekocht door Facebook gingen er overal stemmen op dat duivelse duo te mijden. Hier wordt ons hebben en houden verkocht, was de reactie. De oprichters van deze dure zeepbel ($ 19 miljard/€ 14 miljard) trachten de gebruikers nu te paaien met de belofte dat ze geen gegevens zullen verkopen voor reclamedoeleinden. Facebook is echter alles behalve een privacykampioen, dus gebruiker tel op je passen, stelt de Amerikaanse Washington Post.
Facebook heeft herhaaldelijk gesleuteld aan zijn privacybeleid. Gebruikers hebben dat steeds gepikt om wat voor een reden dan ook. De overname (fusie, zeggen sommigen) brengt twee bedrijven bij elkaar met tegengestelde bedrijfsfilosofie en ondernemingsmodel als het om gebruikersgegevens gaat. Facebook leeft van het verkopen van gebruikersgegevens. WhatsApp was er trots op juist zo weinig mogelijk gebruikersgegevens te verzamelen. WhatsApp-oprichter Jan Koum stelde maandag in een blog dat van de 455 miljoen gebruikers geen telefoon- of andere gegevens zullen worden doorgegeven aan Facebook. WhatsApp vraagt niet om je naam of @dres. WhatsApp bewaart ook de historische gegevens niet, stelt Koum. “We hebben dat nooit gedaan en zijn dat ook niet van plan. Ik wil graag kwijt dat we het principe van de private communicatie koesteren. Voor mij is dat heel persoonlijk. Ik ben geboren in Oekraïne en groeide in de jaren ’80 op in de Sovjetunie. Ik heb mijn moeder vaak horen zeggen: “Dit is geen telefoonconversatie”.”
Facebook is in 2012 als eens op de vingers getikt gebruikersgegevens te verkopen zonder dat die er van wisten. Koum zal met mede-oprichter Brian Acton toetreden tot de raad van bestuur van Facebook als de overname/fusie rond is.
Bron: Washington Post