Verbonden auto’s te gebruiken om steden ‘op slot’ te zetten

Verkeerschaos via verbonden auto's

Peter Yunker: … 20%… (afb : Georgia Tech)

In 2026 zit je in je zelfbeweger (zelfrijdende auto) in de straten van Manhattanen. Die houdt er plotseling mee op. Je kruipt uit dat kreng en ziet dat er een gigantische opstopping is ontstaan. Elke straat die je kunt zien staat muurvast. Het nieuws vertelt je dat krakers het verkeer in de soep hebben laten lopen door een aantal (uiteraard) verbonden auto’s stil te zetten. Dat is een scenario dat onderzoekers van het technologisch instituut Georgia en het bedrijf Multiscale Systems schetsen. Altijd verbonden altijd ellende. Vergeet die ‘slimme’ oplossingen maar…
We hangen steeds meer aan het web en maken ons daarmee steeds kwetsbaarder. Een slimme e-kraker en hijzij kan steeds eenvoudiger vanachter zijn bureau de grote boze buitenwereld storen. De onderzoekers hebben met simulaties (in Manhattan) gekeken hoe je de boel in het honderd kan laten lopen door een paar verbonden auto’s ‘op de rem’ te zetten. Dit onderzoek gaat verder dan het binnendringen in het systeem van al of niet zelfrijdende auto’s.
De onderzoekers stellen dat ondanks allerlei inspanningen de veiligheid op het web te vergroten het aantal digitale inbraken omhoog is gevlogen in de laatste vier jaar. Daar komt bij dat de te kraken installaties, want verbonden met het web, aanzienlijk is toegenomen en daarmee de mogelijkheden om er een puinhoop van te maken (als je kwaadwillend bent).

“Anders dan de meeste digitale inbraken hebben die bij auto’s fysieke gevolgen”, zegt onderzoeksleider Peter Yunker van Georgia Tech. Hij stelt dat het ook niet al te moeilijk is om dat voor elkaar te krijgen. “Het verontrustende met auto’s is dat er een centraal systeem is waar veel over loopt. Je hebt geen aparte systemen voor je auto en voor je radio. Als je in het ene kan, kom je ook in het andere”, zegt medeonderzoeker Jesse Silverberg van Multiscale Systems.

20%

Je hoeft maar 20% van de auto’s vast te zetten om verkeerschaos te krijgen. Daarvoor hoeven niet alle auto’s verbonden te zijn. Als dat maar 40% is dan kan je als ‘verstoorder’ al aan de slag. Met 10% kun je overigens ook al een hoop ellende veroorzaken met voortkruipende auto’s in dichtgeslibde straten.

Yunker stelt dat ze alleen statische situaties hebben gesimuleerd. “In veel gevallen zorgen verstopte wegen voor verkeer op andere wegen. Als we dat zouden meenemen dan zou het aantal auto’s dat je moet stilzetten wel eens aanzienlijk kunnen dalen.” In de situaties die ze simuleerden ontstond ook geen paniek en ook gingen de automobilisten niet lopen (we hebben het natuurlijk wel over Amerika, waar de mens zich niet beweegt zonder een auto onder de dikke kont).

Voorts stellen de onderzoekers dat ze geen beveiligingsdeskundigen zijn (maar natuurkundigen) en daarom ook niets kunnen zeggen over de waarschijnlijkheid van zo’n chaosaanval. Ze wilden die veiligheidsdeskundigen alleen een idee geven over de gevolgen van zo’n chaoskraak.

De onderzoekers hebben wel (algemene) ideeën over mogelijke oplossingen. Zo zou je het netwerk moeten opsplitsen waar auto’s mee te maken krijgen. Je zou moeten voorkomen dat veel auto’s via dat ene netwerk gekraakt kunnen worden. De vraag is natuurlijk hoe realistisch dat idee is.

Bron: EurekAlert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.