Safari van Apple staat nu standaard op ‘niet volgen’

Logo Apple-websurfer SafariApple zegt van plan te zijn het ongeoorloofd verzamelen van persoonsgegevens op internet tegen te gaan. Het webprogramma van het bedrijf, Safari, zou door intelligente volgpreventie (ITP in Engelse afko) in de nieuwe versie voorkomen dat mensen gevolgd worden op internet. Reclamebedrijven zijn niet blij met de nieuwe eigenschap van Safari en verwachten veel geld te zullen verliezen. Ik zou zeggen: allen aan de Safari.

ITP werd vorig jaar juni aangekondigd voor de Appletelefoons en -computers in september. De volgbeschermer zou het volgen voorkomen door intelligent beheer van de koekies. De reclamewereld spreekt van sabotage, maar wie maalt daar om (buiten de reclamewereld)? Ze heeft gevraagd aan Apple de plannen te heroverwegen.
Apple vindt dat het volgen zo ‘indringend’ is geworden dat bedrijven het webgedrag van internetters bijna kunnen uittekenen. Die informatie is bovendien vergaard zonder toestemming.
Bedrijven dachten een truc te hebben om de volgbeschermer te omzeilen, maar Apple heeft dat lek inmiddels gedicht.

Meer sores

Er komt meer sores aan voor de webreclamebedrijven. Google gaat een reclameblokkeerder inbouwen in Chrome, het webprogramma van het bedrijf. Chrome zou verantwoordelijk zijn voor zo’n 55% van het webverkeer, Safari voor zo’n 15% (gegevens Statcounter). De nieuwe ingebouwde blokkeerder wordt al een tijdje beproefd en zal waarschijnlijk volgend maand beschikbaar komen.

Overigens heeft Google in deze zaak samengewerkt met de reclamewereld. De blokkeerder houdt alleen al te brutale reclame tegen zoals het vanzelf afspelen van video’s of advertenties die meteen het hele scherm overnemen. Google verloochent zijn afkomst natuurlijk niet. Het bedrijf is in zo’n tien jaar tijd een van de grootste ter wereld geworden door jouw gegevens te verzamelen en die te gelde te maken…

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *