Dienstverleners op het web overvragen gebruikers vaak

Persoonsgegevens te grabbelOnderzoekers van de universiteit van Karlstad (Zwe) hebben op een congres het resultaat van hun onderzoek gepresenteerd. Digitale diensten die gebruikers verplichten zich aan te melden, verzamelen vaak meer gegevens dat strikt nodig.Als je je aanmeldt voor een digitale dienst, dan vraagt de deinstverlener je vaak het hemd van het lijf alvorens je toegang te verlenen. Er zijn methodes om de privacy van gebruikers te beschermen, maar veel diensten proberen zo veel mogelijk informatie te verzamelen en schenden zo de privacy van de gebruikers, stellen de onderzoekers.
“We hebben gezien dat diensten informatie vragen die helemaal niet nodig zijn”, zegt onderzoeker Lothar Fritsch. “Ze vragen dan naar details terwijl ze de gebruikers verzekeren dat die niet worden openbaar gemaakt of beschermd zijn door hun beleid. Die gegevens worden dan gebruikt om de dienst te verbeteren om hun mogelijkheden te vergroten, maar dat wordt er niet bij verteld.”
Ook toepassingen worden in dat opzicht misbruikt. Het is vaak lastig voor gebruikers te achterhalen welke gegevens er worden gebruikt en waar hijzij toestemming voor gegeven heeft. Die toestemming schijnt vaak lastig of niet ingetrokken te kunnen worden.

“Als we als gebruikers de toepassingen toestemming geven tot bepaalde informatie op onze telefoon, maakt dat het voor de app-leverancier ook mogelijk je te identificeren. We willen gebruikers bewust maken van wat het betekent als zijhij toestemt in toegang tot bepaalde informatie”, zegt medeonderzoekster Nurul Momen.

Bron: Alpha Galileo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *