Wees voorzichtig met je Tesla en andere auto’s

S-model van Tesla

S-model van Tesla

In Amerika timmert Tesla, de fabrikant van elektrische auto’s, stevig aan de weg. Het wordt zo langzamerhand hip om zo’n ding te kopen. Model S schijnt alles bij elkaar al zo’n miljard mijl te hebben verreden, met recht een mijlpaal, die goed zou zijn voor een kooldioxidebesparing van 570 000 ton. Tesla doet nog wat anders, dat blijkt uit deze cijfers: Tesla verzamelt gegevens van zijn auto’s.
Daar is Tesla niet de enige in. Steeds meer autofabrikanten hebben verbinding met hun bewegende producten. Dan gaat het om zaken als : Heeft de bestuurder zijn gordel om?, Hoe hard remt hij/zi?j, Hoe snel rijdt hij/zij? De Amerikaanse autofabrikanten zijn wel regels aan het maken om te zorgen dat die gegevens niet in verkeerde handen terecht komen, maar wie gelooft dat in een land met enthousiaste gluurdiensten als de NSA en de FBI en misschien ook wel de belanstingdienst?
Tesla is geen lid van die club en legt uit wat er allemaal wordt bijgehouden. Dat is praktisch alles wat er tegenwoordig in geëlektroniseerde auto’s valt bij te houden, misschien met uitzondering van de gesprekken. In sommige gevallen kan Tesla de auto zelfs lokaliseren. Je kunt van dat Tesla-gegluur af, maar Tesla waarschuwt dat je dan geen statusmeldingen meer krijgt. Een teer punt bij Tesla (en waarschijnlijk ook andere auto’s) is dat allerlei programmatuur wordt bijgewerkt via die kanalen. Je hangt bij de autofabrikant aan het elektronische infuus!

Bron: Washington Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.